Blog
Instant Payments zijn ontwikkeld om bankieren sneller en makkelijker te maken: geld staat binnen een paar seconden op de rekening van de ontvanger, op ieder moment van de dag. Sinds 9 oktober zijn alle banken uit SEPA-landen binnen de EU verplicht om Instant Payments te ondersteunen. Toch merken we in de praktijk dat een instant betaling regelmatig mislukt en direct wordt teruggestort. Het is op dit moment een veelvoorkomend probleem waar banken in heel Europa mee te maken hebben.
Hoewel instant betalen de nieuwe standaard moet worden, is de techniek nog niet overal volledig op orde. Dat zorgt voor situaties waarbij een betaling in theorie “instant” zou moeten werken, maar in de praktijk vastloopt. We benoemen de twee voornaamste oorzaken:
Sommige banken kunnen een instant betaling nog niet goed verwerken. Als de ontvangende bank niet realtime kan bevestigen dat de betaling aankomt, wordt de transactie automatisch geweigerd en direct teruggestort. Dit is een bekende tekortkoming binnen het huidige systeem, waar banken heel hard aan werken, maar het is op dit moment helaas nog niet altijd te voorkomen.
Bij instant betalingen wordt de combinatie van naam en IBAN strenger gecontroleerd. Het doel van de instant payment is namelijk om foutieve overboekingen en fraude te voorkomen. Een kleine afwijking (initialen, bedrijfsnaam, spelfout, wijziging in administratie) kan al genoeg zijn om de betaling tegen te houden. Ook dit is een veelvoorkomende reden voor directe terugstorting.
Gelukkig is er een eenvoudige manier om de betaling tóch te laten slagen.
Wanneer je in je app of internetbankieren ziet dat de betaling is geweigerd of automatisch is teruggestort, kun je de opdracht opnieuw uitvoeren: Ga in het internetbankieren naar ‘geweigerde overboekingen’. Probeer vanuit daar de opdracht opnieuw uit te voeren, alleen kies je nu niet voor “Instant Payment”, maar voor de optie “Binnen 12 uur” (of: normale overboeking / reguliere verwerking).
✔ Deze wordt vrijwel altijd wél geaccepteerd
✔ De ontvangende bank hoeft dan niet realtime te bevestigen
✔ De naam-IBAN-check is minder streng
✔ Het bedrag staat in de meeste gevallen dezelfde dag nog op de rekening
Instant Payments zijn handig, snel en gebruiksvriendelijk, maar het systeem kan het nog niet helemaal verwerken. Dat betekent dat betalingen soms om technische redenen worden geweigerd, ook als jij alles goed hebt ingevoerd.
Wil je meer weten over Instant Payments, of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag!
Regel het.
Samen met Suelmann.